Πύλη

Ιάσωνος

  • Greek
  • English (United Kingdom)

ΟΡΦΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ - Μαρία Σίδερη - Εισαγωγικό Μάθημα

4573
Η Ορφική Θεολογία επονομάζεται επισήμως "Ελληνική Θεολογία". Προέρχεται από την Χρυσή Εποχή, κατά τον πυρήνα της και την θεμελιώδη εκτίμηση της κοσμογονίας (Πρώτες Αρχές , φύση και εξέλιξη των Ουσιών και των Δυνάμεων, Πρόοδος και μεταβολές των όντων, διάταξη και σχέση των διαφόρων κοσμικών Συστημάτων - Συμπάντων) της Θεογονίας (φύση και πρόοδος των θεών, ενέργειες και έργα αυτών στο Γίγνεσθαι των όντων) της ψυχογονίας (φύση και πρόοδος της ψυχής, λειτουργίες αυτής, σχέσεις αυτής, τρόποι και ενέργειες αυτής, πρόοδοι, πάθη και προορισμοί αυτής).

ΟΡΦΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ - Μαρία Σίδερη - Εισαγωγικό Μάθημα

Ο Ορφεύς, επονομάζεται "πρώτος των Ελλήνων Θεολόγος", επειδή παρέλαβε από τον φυσικό πατέρα του Οίαγρο και την μητέρα του (αρχιέρεα-ιεροφάντιδα των Πιερίδων Μουσών) Καλλιόπη την θεωρία αυτή, συμπληρωμένη κατά την περίοδο του Αργυρού Γένους από τον Θεϊκό (θεωρούμενο εκπρόσωπο και εμψύχωση του ομώνυμου θεού) βασιλέα Διόνυσο. Ο Διόνυσος εδίδαξε τα Μυστήρια του Θεού στον Θάροπα η Χάροπα-πάππο του Ορφέως- και αυτός στον Οίαγρο. Υπήρξε ιερός βασιλεύς  (δεύτερο πολίτευμα μετα την Θεϊκή βασιλεία) των Οδρυσσών Θρακών, πανεπιστημών(αστρολόγος, ιατρομάντης, ραψωδός, αοιδός, θαυματουργός μουσικός, γεωργός, ποιμένας, πολεμιστής).

Κυρίως, όμως, ήταν εκείνος που (ανα)συγκρότησε την συγκεχυμένη κατα την εποχή του Θεολογία του Χρυσού Γένους, σε άρτιο λογικό σύστημα, υπό την καθοδήγηση, πάντως, του πατέρα και, ιδίως, της μητέρας του και των άλλων αρχιερειών των Μουσών. Κυρίως, υπήρξε εκθέτης, δημόσιος διδάσκαλος-μυσταγωγός της θρησκείας αυτής στους "πολλούς", και εισηγητής-ιδρυτής νεωτερικών και δοξασιών. Αναθεωρητής των παλαιών λατρειακών τρόπων (πρώτος ίδρυσε λατρευτικό οίκο) και συμπληρωτής των μεγάλων Μυστηρίων, Καβειρίων, Ελευσινίων αλλά και ιδρυτής κλειστών Μυστηρίων, γνώσεων μόνον στα λεγόμενα Ορφικά Γένη (Λυκομήδες, Ιάδες, Βραγχίδες, Ευμολπίδες κ.α) - τα ορφικά γένη διετήρησαν τον γνήσιο τρόπο λατρείας στους ορφικούς οίκους, αλλά και διεφύλαξαν τα γραπτά του Ορφέως και των περί αυτόν και των άμεσων διαδόχων του (Μουσαίος, Αμφίων κλπ).

Τα Ορφικά κείμενα κατεγράφησαν σε πολλά αντίγραφα με προορισμό τη δημοσιευσή τους - σε φιλοσοφικές σχολές και επίλεκτους σοφούς - κατά την περίοδο της τυραννίδος των Πεισιστρατιδών (570-505) π.Χ.

Το έργο επέβλεπε η 4μελής επιτροπή, μέλη της οποίας ήσαν οι εξής: Ονομάκριτος ο Αθηναίος, Κέρκοψ, Ορφεύς Καμαριναίος (ο νεώτερος) και Ορφεύς Κροτωνίατης. Εργάσθηκαν 72 λόγιοι. Οι ίδιοι κατέγραφαν παραλλήλως και τα Ομηρικά έπη.

Κορμός της Ορφικής Θεολογίας είναι ο ΙΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ και η ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΚΑΙ ΕΛΛΑΝΙΚΟΥ ΘΕΟΓΟΝΙΑ.
Ο Ορφεύς εισήγαγε και την λατρεία του Απόλλωνος (Υπερβορείου-Λυκείου), ενώ έδωσε και τα ονόματα σε πολλές θεϊκές οντότητες.

Video Εισαγωγικού Μαθήματος (1 ώρα και 17 λεπτά)



ΜΑΡΙΑ Ι. ΣΙΔΕΡΗ


Σχόλια (10)
  • Σταύρος Βασδέκης
    ΤΑ ΟΛΟΦΑΝΕΡΑ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ
    ΓΕΝΙΚΑ
    Παρατηρούμε εσχάτως μεγάλο οργασμό στον χώρο εκδόσεως βιβλίων, με θέμα τα μυστήρια της αρχαιότητας. Μέχρι και μαθήματα ε’ αυτών, όπου κάποιοι «ιεροφάντες» υπόσχονται ακόμη και την φανέρωσή τους στους μαθητές – κυρίως μαθήτριες.
    Εις το χαμερπές άστυ των Αθηνών (σιγά μη τυγχάνουν ο Καραμανλής και ο Παπανδρέου συγκάτοικοι του Περικλή) παρουσιάστηκαν τον τελευταίο καιρό αρκετοί διδάσκαλοι του είδους αυτού. Μάλιστα μερικοί απ’ αυτούς, άπειροι όντες στη ποίμανση του μικρού τους χαρεμιού – καθότι η χώρα δεν διαθέτει σχετική εμπειρία όπως ας πούμε οι Άραβες – πολλά έπαθαν από τις ερωτικές αντιζηλίες των μυστηριοπαθών παλλακίδων τους. Βλέπετε οι φανέρωση των ερωτοδουλιών μπορεί να μην επισύρει θανατική ποινή, όμως επιφέρει μαλλιοτραβήγματα και χοντρούς καυγάδες.
    Πρέπει να δηλώσουμε ότι δεν πρόκειται ν’ απευθύνουμε κανέναν ψόγο κατά των μυστηρίων. Επιθυμούμε όμως να ρίξουμε μια προσεκτικότερη ματιά στην νοοτροπία της μυστικοπάθειας.

    Αμέτρητα και άμετρα όσα έχουν γραφεί και ειπωθεί για το ζήτημα που συζητάμε. Το συμπέρασμα; Κανείς δεν γνωρίζει κάτι το βέβαιο γι’ αυτά. Η υπόθεση παραμένει μυστήριο. Μέγα μυστήριο τα μυστήρια! Πήραν στον τάφο τους μιά και καλή το μέγα μυστικό τους. Τα μυστικά αυτά τα οποία δεν έπρεπε να φανερώσει ο μύστης στους άλλους, τους αμύητους.
    Ποιά νοοτροπία θα μπορούσε να θέσει κανείς στον αντίποδα της μυστηριακής; Βεβαίως την επιστημονική. Την παιδεία όπου όλοι μαθαίνουν, όπου οι γνώσεις αντί να αποκρύπτονται εξέρχονται στο φως της μάθησης.
    Τα μυστήρια τι άλλο θα μπορούσαν να είναι εκτός από την διαχείριση της δεισιδαιμονίας. Του φόβου του θεϊκού. Τι να φανερώσει κανείς από πράγματα ανύπαρκτα. Από πράγματα φανταστικά. Η απόκρυψη της φοβισμένης φαντασίας. Η τεμπελιά απαιτεί την λήψη της γνώσης άνευ κόπου. Δεν χρειάζεται να κοπιάσεις για να μάθεις τα σοβαρά πράγματα. Έλα εδώ στην φανέρωση να τα μάθεις αμέσως.
    Το πώς δεν ξέφυγε από το στόμα κανενός μυημένου κάποιο μυστικό λέγεται ότι οφείλεται στην απειλή του θανάτου για τους προδότες. Θα πρέπει να είναι κανείς πολύ αφελής για να πιστέψει ότι κανείς δεν μπήκε σ’ αυτόν τον πειρασμό ακόμα κι αν λάβουμε υπ’ όψιν την θανατική ποινή.
    Το βέβαιο είναι ότι παράλληλα οι Έλληνες καλλιεργούσαν τις επιστήμες. Ότι προσπαθούσαν επιστημονικά, με την παρατήρηση, την έρευνα και το πείραμα να γνωρίσουν την αλήθεια για τη φύση και την συμπεριφορά των πραγμάτων. Να θεραπεύσουν τις ασθένειες με φάρμακα. Ακόμα και με εγχειρήσεις. Κι ότι ανακάλυπταν και γνώριζαν το μετέδιδαν και το δίδασκαν. Ότι το αντίθετο συνέβαινε στα μυστήρια.
    Ο μυστηριοπαθής άνθρωπος είναι και αγενής προς την επιστήμη και προς τον επιστήμονα. Ο Εμπεδοκλής χλευαζόμενος από τους μύστες. Λέγανε γι’ αυτόν ότι δεν έβλεπε τι είχε μπροστά στα πόδια του κι ήθελε να τους φανερώσει τα αφανή. Ο άνθρωπος έπεσε μέσα σε ηφαίστειο από την περιέργειά του να δει πώς ήταν μέσα ο κρατήρας. Ήθελε να παρατηρήσει την τρύπα αυτή όσο γίνονταν από πιο κοντά. Εάν όμως πήγαινε να εισέλθει στην τρύπα της φανερώσεως των μυστηρίων τότε θα ήταν ο καλύτερος του χωριού.
    Προσέξτε όμως τι θα πάθαινε ο κάθε Εμπεδοκλής αν ειρωνεύονταν τα «φλιτζάνια» των μυστών. Ιδού τα δικαιώματα της «χαρτορίχτρας» έναντι της επιστήμης: «ο Θεόδωρος (φιλόσοφος 4ο αιων. π.Χ.) κάποτε κάθισε κοντά στον ιεροφάντη Ευρυκλείδη (είχε φαίνεται μεγάλα κλειδιά για να κλειδώνει τα μυστήρια) και του είπε: πες μου Ευρυκλείδη, ποιοί είναι αυτοί που ασεβούν προς τα μυστήρια; Εκείνος απάντησε: όσοι τα αποκαλύπτουν στους αμύητους. Επομένως και συ διαπράττεις ασέβεια, αφού τα εξηγείς στους αμύητους. Κόντεψε γι’ αυτό να προσαχθεί στον Άρειο Πάγο, αν δεν τον έσωζε ο Δημήτριος Φαληρέας. Ο Αμφικράτης στο έργο του - περί ενδόξων ανδρών - αναφέρει ότι καταδικάστηκε να πιεί κώνειο» (Διογένης Λαέρτιος, εκδ. Κάκτος άπαντα 1, σελ. 217). Ολόκληρη η ιστορία των μυστηρίων. Χρειάζεται και η ιστορία ξεβοτάνισμα.
    Λέγεται ότι ο Αισχύλος «παρά τρίχα» κόντεψε να «φάει το κεφάλι του» από τους Αθηναίους, διότι σε τραγωδία του (Προμηθεύς Δεσμώτης) αποπειράθηκε να ψιλοφανερώσει μυστήρια τινά. Είχε την ατυχία να είναι γιος ιεροφάντη των Ελευσινίων μυστηρίων. Ψάξτε λοιπόν στο έργο του να βρείτε ποιά μυστήρια φανέρωσε.
    Παραμένει όμως το ερώτημα: τι στην ευχή συνέβαινε στα μυστήρια; Άραγε να συνέβαινε κάτι παραπάνω απ’ ότι συμβαίνει στα χριστιανικά αντίστοιχα, όπου οι παπάδες με χίλιες δυό χειρονομίες και ύμνους, γυρνόντας αριστερά-δεξιά, βάζοντας και βγάζοντας διάφορα κεντητά ρούχα και ανάμεσα στις συνεννοήσεις με τους ψαλτάδες, μετατρέπουν τον οίνον και τον άρτον σε αίμα και σώμα του θεού τους, χώρια που και για να το πιούνε και να το φάνε.
    Αποκλείεται να συνέβαινε τίποτε περισσότερο από κάτι παρόμοια πράγματα. Το αποκλείει αυτό η πιο απλή λογική. Το πολύ-πολύ καμμιά μαγγανεία, όπως η απάτη των χριστιανών που ανάβουν τα κεριά στον τάφο του θεού τους το πάσχα, όπως ισχυρίζονται δίχως αναπτήρα ή σπίρτα. Ή κάποια φακιρικά κόλπα, μπροστά σ’ ένα πλήθος αποτελούμενο από αμόρφωτους, αγράμματους και δεισιδαίμονες ανθρώπους, οι ποίοι είναι πάντοτε πρόθυμοι να πιστέψουν σ’ οτιδήποτε τους πλασάρει ο κάθε αγύρτης.
    Πράγματι, διαχρονικά το ποιόν των ανθρώπων που ρέπουν προς την μυστικοπάθεια του οποιουδήποτε είδους, είναι το πιο χαμηλό από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Με τον χριστιανισμό δε έχουμε και την δεδηλωμένη απέχθεια προς την επιστήμη. Η δεισιδαιμονία ανακηρύσσεται ύψιστη αρετή: «αρχή σοφίας φόβος κυρίου». Όταν μπορεί ν’ απευθύνεται κανείς σε υπανθρώπους κι αυτοί να τον αγιάζουν.
    Aπό την «Εις την Α΄ Κορινθίους» Δ΄ ομιλία του, τόμος 18 σελ. 99, όπου ειρωνεύεται τον Πλάτωνα και περιφρονεί τα μαθηματικά «Πόσον εκοπίασεν ο Πλάτων με τους μαθητές του με το να μας συζητεί περί γραμμής και γωνίες και σημείου και περί αριθμών αρτίων και περιττών και ίσων μεταξύ των και ανίσων και δια τέτοια θέματα λεπτεπίλεπτα ως ο ιστός της αράχνης - διότι αυτά είναι δια την ζωήν περισσότερον άχρηστα από εκείνα τα υφάσματα – και χωρίς να ωφελήση πολύ ή ολίγον με τας συζητήσεις αυτάς εγκατέλειψεν έτσι την ζωήν».
    Κακόμοιρε ορθόδοξε χριστιανέ που βασανίζεις ακόμα άσκοπα εντελώς τα τέκνα σου με εκατοντάκις λεπτεπιλεπτέστερα ζητήματα, στην παιδεία του προστάτη της Χρυσόστομου!
    Είναι απίθανο σχεδόν ο μορφωμένος άνθρωπος να ενδιαφερθεί για μύηση σε μυστήρια. Η επιστημονική φύση απεχθάνεται τα κάθε λογής καμώματα του κρύπτειν.
    Κατανοούμε την ύπαρξη των μυστηρίων της αρχαιότητας. Η επιστήμη την εποχή εκείνη ήταν ακόμα στο ξεκίνημά της. Κατανοούμε και την ύπαρξη των σημερινών μυστηρίων, διότι γνωρίζουμε ότι το ανθρώπινο είδος, ως προς την ανθρωπιά του, βρίσκεται ακόμη σε νηπιακή ηλικία. Ότι η δεισιδαιμονία φθίνει με απίστευτα βραδείς ρυθμούς. Έτσι έφτιαξε αυτή η φύση το ανθρώπινο είδος. Δεν μας πέφτει κανείς λόγος να της κάνουμε καμμιά παρατήρηση. Μας πέφτει όσος λόγος θέλουμε να την παρατηρούμε και να προσπαθούμε να την κατανοήσουμε, το κατά δύναμιν.
    Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει κάτι ενοχλητικό σ’ αυτήν την ιστορία. Μιά παραφωνία η οποία προέρχεται από ανθρώπους που θέλουν να αποτινάξουν τον ζυγό του κυρίαρχου, ασιογενούς και αλλότριου θρησκευτικού δόγματος. Αυτού του χριστιανικού. Μέχρις εδώ συμφωνούμε και με το παραπάνω. Αλλά τα «χαλάμε» όταν μας πληροφορούν ότι στα αρχαία ελληνικά μυστήρια ελάμβαναν χώρα «θεοφάνειες». Ότι δηλαδή παρουσιάζονταν κάποιοι θεοί αυτοπροσώπως.
    Μάλιστα. Ας το παραδεχτούμε. Παραδεχόμαστε τώρα αμέσως ότι υπάρχουν αυτοί οι θεοί και ότι με κάποιον τρόπο, κάποια διαδικασία, γίνεται να τους καλέσει κανείς και να εμφανιστούν. Σας παρακαλούμε λοιπόν όλους εσάς που γνωρίζεται πώς ν’ αντικρίσουμε έναν οποιονδήποτε θεό, να μας καλέσετε σε μια τέτοια θεοφάνεια, επειδή μας βασανίζει η περιέργεια προς τούτο. Αν αυτό το κατόρθωμα το μπορούσαν οι πρόγονοί μας δεν γίνεται να μην το μπορείτε και σεις.
    Και πήραμε την απάντηση: μπορείτε να έλθετε σε τέτοια τελετή. Θα καλέσουμε κάποιον θεό. Εμείς θα τον δούμε. Εσείς όμως δεν μπορείτε να τον δείτε. Γιατί παρακαλώ; Εμείς «κατουρήσαμε στο πηγάδι»; Όχι γι’ αυτό, αλλά διότι δεν πιστεύετε. Συμφωνούμε. Εσείς τότε γιατί δεν παραδέχεστε τους χριστιανούς που λένε ότι βλέπουν τον θεό τους, επειδή αυτοί πιστεύουν, ενώ εσείς δεν τον βλέπετε επειδή δεν πιστεύετε; Γιατί παραχωρείτε δικαίωμα στον εαυτό σας το οποίο στερείται από τους άλλους;;; Δηλαδή αυτή είναι Ελληνική νοοτροπία;
    Σας απαντούμε λοιπόν ότι βλέπουμε τους θεούς των Ελλήνων ότι ώρα θέλουμε δίχως κανένα τελετουργικό. Να πώς. Όταν ας πούμε θελήσουμε να δούμε την θεά Δήμητρα πηγαίνουμε τον Ιούνιο στα χωράφια και θωρούμε τους σιταγρούς. Μάλιστα έχει μαζί της και την κόρη της την Περσεφόνη, διότι τον καιρό εκείνο της δίνει άδεια ο άνδρας της να βρίσκεται μαζί της.
    Τότε μας ρώτησαν όλοι μαζί: εμείς γιατί δεν τις βλέπουμε; Και τους απαντήσαμε: διότι εσείς πιστεύετε. Διότι είστε μύστες. Μα εμείς μπορούμε να δούμε αυτά που δεν βλέπουν οι άλλοι. Και να μη μπορούμε να δούμε τα ολοφάνερα όπως εσείς λέτε.
    Όταν μπλέκεται το κουβάρι μόνον η ιστορία μπορεί να το ξεμπλέξει. Ας την παρακαλέσουμε να μας διαφωτίσει.
    . «εξ αμάξης υβρίζειν». Επί χλευαστικών και αχρείων εκφράσεων, αίτινες επετρέποντο εις τας γυναίκας ότε μετέβαινον εφ’ αμαξών εις τα Ελευσίνια μυστήρια. Αριστ. Πολ. 1014. Μένανδρ. Εν «Περινθία.4» (LIDDELL- SCOTT).
    . γεφυρίζω. «υπήρχε γέφυρα μεταξύ Αθηνών και Ελευσίνος και ενώ οι άνθρωποι διήρχοντο αυτήν εν σεμνή πομπή, είχον παλαιάν συνήθειαν να λοιδορώσιν όν τινα ήθελον» Ησύχ.
    . γεφυρίς. Πόρνη τις επί γεφύρας, ως Ηρακλέων, άλλοι δε ου γυναίκα, αλλά άνδρα εκεί καθεζόμενον των εν Ελευσίνι μυστηρίων συγκαλυπτόμενον εξ ονόματος σκώμματα λέγειν εις τους ενδόξους πολίτας. Ησύχ.
    . γεφυρισταί. Οι σκώπται, επεί εν Ελευσίνι επί της γεφύρας τοις μυστηρίοις καθεζόμενοι έσκωπτον τους παριόντας. Ησύχ.
    . «όνος άγει μυστήρια». Τοις μυστηρίοις εξ άστεος εις Ελευσίνα κομίζουσι τα προς την χρείαν δια των όνων.
    Απορίας δε άξια τα εξής:
    . Ερμής αμύητος. Αθήνησιν εν τη ακροπόλει
    . μυστικός. υπνιακός.
    . μύστιξ. άμα τω σκότει.
    . αμύητος. βέβηλος.
    Η ιστορία αυτή περιέχει τουλάχιστον εμφανή ψήγματα ειρωνείας. Υπάρχει δε και το απόσταγμά τους: ο άμβυξ λέγεται Διονύσιος ο τύραννος. «αυτός λοιπόν εκάλει τας των μυών οπάς ή φωλεάς μυστήρια (μυς + τηρείν) Αθην. 98 D.
    Όσον δε αφορά στο «αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψη» πληροφορούμαστε:
    . μύω = κλείνω τους οφθαλμούς ή το στόμα. (να γιατί δεν βλέπετε την Δήμητρα και την κόρη της κύριοι μυστικοπαθέίς). Μέλλων του ρήματος αυτού μύσω. Παράγωγα: μύστης, μυστήριον, μύωψ... Επίσης μύσος ( = ακαθαρσία σώματος και ψυχής!!!).
    Συμπέρασμα: μυστήριο είναι το να φυλάγει κάποιος, εις το εξής, τους οφθαλμούς ή το στόμα του, κι όπως φαίνεται μάλλον και τα δυό, κλειστά. Δεν έχει κανείς παρά να παρατηρήσει οποιοδήποτε άτομο επιρρεπή στα μυστηριώδη, για να διαπιστώσει του λόγου το αληθές. Πώς είπατε; Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο; Μάλιστα. Έχετε δίκαιο. Μόνο που ξεστομίζει ανοησίες.
    Προς Κορινθίους Α΄ επιστολή Παύλου (1. 22) «... επειδή και Ιουδαίοι σημείον αιτούσι και Έλληνες σοφίαν ζητούσι» και λίγο πιο κάτω (1 27) «... αλλά τα μωρά του κόσμου εξελέξατο ο θεός ίνα τους σοφούς καταισχύνη, και τα ασθενή του κόσμου εξελέξατο ο θεός ίνα καταισχύνη τα ισχυρά, και τα αγενή του κόσμου και τα εξουθενομένα εξελέξατο ο θεός, και τα μη όντα, ίνα τα όντα καταργήση..».(Τον θεό που προτιμά τέτοιους ανθρώπους προτιμά τώρα ο Έλληνας, ο Ευρωπαίος κι ο Αμερικανός άνθρωπος!!! Το χέζεις ή δεν το χέζεις τώρα τέτοιο γούστο).
    Ποιοί ασπάστηκαν πρώτοι τον ιουδαιοχριστιανισμό. Οι μωροί οι ασθενείς, οι αγενείς και οι αδύνατοι. Ποιός είσαι εσύ που πας να διαψεύσεις τον άγιο Παύλο.
    Οι Ιουδαίοι ζητούν σημεία (θαύματα). Οι Έλληνες σοφία. Ποιοί ζητούσαν σημεία προ Χριστού; Οι μύστες βεβαίως. Αυτοί έσπευσαν στις αγκάλες του Παύλου. Τι να κάνουμε; Να τους μιμηθούμε! Κάποιοι καλλιεργούσαν τις επιστήμες και την φιλοσοφία και κάποιοι έσπευδαν στα μυστήρια για να μυηθούν.
    Ο μύστης μπορεί να δει μέχρι και τον θεό! Ο ιουδαιοχριστιανισμός διδάσκει ότι η αλήθεια και η βαθύτερη γνώση μόνο με την ενόραση, την διαίσθηση και τελικώς με την θεία χάρη μπορεί ν’ αποκτηθεί. «Αρχή σοφίας φόβος κυρίου». Τον φόβο κυρίου τον διαθέτεις έτσι κι αλλιώς ήδη από την φύση σου. Άρα δεν σου υπολείπεται κάτι για να αποκτήσεις πλέον την σοφία.
    Να γιατί καταδικάστηκαν στο «πυρ το εξώτερο» οι επιστήμες από τον χριστιανισμό. Ας βγει κάποιος να μας φανερώσει κάτι το θετικό που προέκυψε από τα μυστήρια της αρχαιότητας ή του χριστιανισμού, για τον οποιονδήποτε άνθρωπο, σ’ αντίθεση με τα ατέλειωτα δώρα και καρπούς που μας κληροδότησαν οι επιστήμονες τη αρχαιότητας.
    Επί τέλους, σε καμμιά περίπτωση δεν είναι αναγκαίο να εκλαμβάνονται ως σπουδαία και χρήσιμα αλλά ούτε ακόμα και σεβαστά, όλα όσα έπρατταν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Οι κληρονομιές χρήζουν ξεβοτανίσματος. Ακόμα και οι σπουδαιότερες. Οι επαγγελματίες απόγονοι είναι ελεεινές φιγούρες άξιες περιφρονήσεως. Δεν είσαι αυτό που ήσαν οι πρόγονοί σου. Ούτε πρέπει να είσαι τέτοιος. Πρέπει να είσαι αυτό που ήθελαν να είσαι η αφρόκρεμα των προγόνων σου. Και μάλιστα και κάτι παραπάνω.
    Διότι τι ήσαν τέλος πάντων τα μυστήρια; Ότι είναι όλα ανεξαιρέτως, μηδέ και των χριστιανικών εξαιρουμένων: ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΜΕΛΛΟΥΣΑΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ.
    Ο φόβος του θανάτου από τον απαίδευτο άνθρωπο. Εντάξει. Φυσιολογικό. Αλλά αυτό θα προτείνουμε άνθρωπέ μου; Δηλαδή θα ξαναξεκινήσουμε από την τρύπα των μυστηρίων κι όχι από την κορυφή του Ολύμπου. Δηλαδή γιατί δεν υπήρχαν μυστήρια του Διός. Ώρα να μας πεις ότι ο Λεωνίδας, ο Επίκουρος, ο Θουκυδίδης, ο Θεμιστοκλής, ο Ιπποκράτης και ο Δημόκριτος ξεροστάλιαζαν έξω από τις τρύπες των μυστηρίων.
    Γιατί όμως οι χριστιανοί γουστάρουν τον Πλάτωνα. Γιατί κάψανε τα συγγράμματα όλων των άλλων Ελλήνων και κράτησαν μόνον αυτά τα δικά του, μέχρι και τις επιστολές του.
    «Τα μυστήρια υπό την επίδραση του ελληνικού πνεύματος κατέστησαν εσωτερικότερα και ηθικότερα. Ο Πλάτων εξεπνευμάτωσεν αυτά και παρήγαγε τον μυστικισμόν, ήτοι απ’ ευθείας ένωσιν μετά του θεού, άνευ εξωτερικών πράξεων και τελετών». Εκκλησιαστική Ιστορία. Αρχιμ. Βασιλείου Κ. Στεφανίδου, εκδ. ΑΣΤΗΡ 1970, σελ. 20. Στη ίδια σελίδα «ο Μίθρας έφερε την ονομασία δίκαιος και άγιος θεός, και παρουσιάζετο ως μεσιτεύων εις τον Ύψιστον υπέρ των πτωχών και καταδυναστευομένων και ως συνοδεύων τας ψυχάς των ανθρώπων εις τον άλλον κόσμον. Ήτο ο αγαπητός θεός του κάτω λαού, των δούλων, των απελευθέρων, των μικρών υπαλλήλων και των στρατιωτών. Κατέστη ο ισχυρότερος αντίπαλος του χριστιανισμού, αλλά συγχρόνως ο σπουδαιότερος παρασκευαστής της οδού αυτού». Ο μέγας Κωνσταντίνος ήταν Μιθριδαϊστής.


    Βασδέκης Ν. Σταύρος
    Μαυροκορδάτου 31
    62000 Σέρρες
    τηλ. 23210-52462


    Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παρόντος
    χωρίς την άδεια του συγγραφέα
  • Καλλίμαχος
    Σταύρο οι προθέσεις σου είναι καλές αλλά στην πορεία μάλλον τα χαλάς. Και εξηγούμαι.

    Καταρχήν, ενώ από τις πρώτες σου γραμμές ανακοινώνεις πως δεν πρόκειται να απευθύνεις κανένα ψόγο κατά των μυστηρίων, σε όλο το υπόλοιπο κείμενό σου τα βγάζεις, κυριολεκτικά, άχρηστα. Φάσκεις και αντιφάσκεις μου φαίνεται.

    Μετά, ενώ αποδέχεσαι πως κανείς δεν γνωρίζει τι ακριβώς συνέβαινε στα μυστήρια, συνεχίζεις πιθανολογώντας πως αποκλείεται να συνέβαινε κάτι περισσότερο από μαγγανείες, οφθαλμαπάτες, φακίρικα κόλπα, κτλ. Ενώ οι 'επαγγελματίες απόγονοι' μας λένε πως στα μυστήρια συνέβαινε αυτό και εκείνο, εσύ έρχεσαι να τους διαψεύσεις με την ίδια σιγουριά: όχι, δεν συνέβαινε τίποτα άξιο αναφοράς. Μάλλον η ίδια πηγή σας (παρα)πληροφορεί και τους δύο!

    Μετά βρε Σταύρο, δεν νομίζεις πως είναι λίγο απίθανο ολόκληρος ο αρχαίος κόσμος να είχε πέσει θύμα απάτης και να συνέχιζε επί αιώνες να εξαπατάται; Θα μου πεις, οι χριστιανοί δεν εξαπατώνται κατ' εξακολούθηση; Ναι, αλλά τότε δεν μιλάμε για εποχές μεσαίωνα. Δεν μιλάμε για εποχές θεοκρατίας. Δεν μιλάμε για φόβο προς το θείο. Μιλάμε για παραδόσεις ενός ελεύθερου και πολλάκις θεομάχου λαού (και ήταν θεομάχος κυριολεκτικά Σταύρο, πριν ακόμα γίνει φιλοσοφικά, ήταν θεομάχος τότε, στην μυστήρια εποχή των μυστηρίων). Εδώ μιλάμε για φορείς πολιτισμού ανώτερου του δικού μας. Ναι, ο πολιτισμός δεν είναι απαραίτητα θέμα επιστημονικής ανάπτυξης. Φαντάζομαι ο σύγχρονος άνθρωπος δικαιολογείται να 'δείχνει κατανόηση' για την ύπαρξη των "μυστηρίων της αρχαιότητας", ως κάτοχος και χρήστης τετραπύρηνου επεξεργαστή. Όμως από την άλλη ο σύγχρονος άνθρωπος σε λίγα χρόνια θα έχει εξαφανίσει το είδος του μαζί με τον πλανήτη. Ό,τι 'νομίζει' ο σύγχρονος άνθρωπος δεν είναι απαραίτητα σωστό. Το πιθανότερο είναι ο σύγχρονος άνθρωπος, προσπαθώντας να διαψεύσει τον αρχαίο, να λέει απλά ανοησίες.

    Έπειτα υπάρχει και το μείζον και χρονίζον πρόβλημα του ετεροπροσδιορισμού σου αγαπητέ Σταύρο, σε σχέση με τον χριστιανισμό και τους χριστιανούς. Έκαναν κάτι οι χριστιανοί, είναι εξ ορισμού κακό. Παραδόσεις που έχουν επιβιώσει μεταλλαγμένες και μισοξεχασμένες, φιλοσοφίες που έχουν 'απαλλοτριωθεί' και 'χρησιμοποιηθεί', δεν πρέπει να τις περισώσουμε, επι-σκεφτούμε και αναβιώσουμε, αλλά να τις εξαφανίσουμε. Επειδή ακριβώς διέπραξαν το έγκλημα να χρησιμοποιηθούν από τον χριστιανισμό. Ο πλατωνισμός να εξαφανιστεί επειδή 'θυμίζει' χριστιανισμό. Τα μυστήρια το ίδιο, 'θυμίζουν' την.... θεία κοινωνία. Ό,τι 'κάηκε' από τους χριστιανούς, γίνεται εξ ορισμού το καλύτερο. Ετεροπροσδιοριζόμενος φτάνεις αγαπητέ Σταύρο να αναπαράγεις την χριστιανική ρητορική. Ο αρχαίος κόσμος είναι νεκρός, λένε οι απολογητές, άρα τι προσπαθείτε να πετύχετε ανόητοι νεοπαγανιστές. Φαντάζομαι θα συμφωνείς με τον όρο 'νεοπαγανισμός' ως διαφοροποίηση από το απλό 'παγανισμός'.

    Βλέπεις αγαπητέ Σταύρο, από πουθενά δεν γνωρίζεις και δεν μπορείς να πεις ότι τα μυστήρια δεν ήταν θέμα της επιστήμης, αλλά της δεισιδαιμονίας. Στην σταυροφορία σου εναντίον του σκοταδισμού είναι πολύ πιθανόν να κυνηγάς χίμαιρες... Και σε όλο αυτό το σκηνικό, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι πως ενώ κάποιοι έχουν ανακηρυχθεί 'επαγγελματίες απόγονοι', κάποιοι άλλοι άρπαξαν για τον εαυτό τους τον ρόλο του επίδοξου... ζιζανιοκτόνου της παραδόσεως. Τα ζιζάνια βεβαίως εντοπίζονται από τους ιδίους. Εταιρεία απολυμάνσεως της παράδοσης από χριστιανικά παράσιτα με τα δραστικότερα ιστορικοϋλιστικά φυτοφάρμακα. Αποτελέσματα εγγυημένα: δε μένει κολυμπηθρόξυλο!
  • Σταύρος Βασδέκης
    Καλλίμαχε αγαπητέ μου, είμαι πρόθυμος να ανακαλέσω οποιαδήποτε γνώμη έχω εκφράσει για τα μυστήρια, αρκεί να βγει κάποιος να μου εξηγήσει τι τέλος πάντων συνέβαινε εκεί στα μυστήρια, εκτός από τα τελετουργικά που συντελούνται σ’ όλες τις θρησκείες του κόσμου.
    Πίστεψέ με σε παρακαλώ, δεν έχω αφήσει βιβλίο για βιβλίο, που να αναφέρεται στα αρχαία ελληνικά μυστήρια που να μην το έχω μελετήσει, δίχως να μπορέσω να βγάλω κανένα συμπέρασμα για την επιστημοσύνη τους ή κάτι άλλο το θετικό που να προάγει μια ανθρώπινη υπόθεση ή αναζήτηση ή να προσφέρει κάποια γνώση.
    Κι αν εσύ έχεις αντιληφθεί κάτι τέτοιο, θα μου έκανες μεγάλη χάρη να μου το φανερώσεις, έστω και επιγραμματικά.
    Όσο για τις παρατηρήσεις σου επί των ασυνεπειών μου, τις αποδέχομαι όλες.


  • Καλλίμαχος
    Δεν θα βρεις κανένα να σου εξηγήσει, γιατί απλά δεν υπάρχει. Η σωστή στάση απέναντι στα όσα λέγονται περί μυστηρίων είναι επιφυλακτική. Από την στιγμή που κανείς δεν ξέρει, μπορεί να ήταν τυφλή πίστη, μπορεί να ήταν επιστήμη, μπορεί να ήταν οτιδήποτε. Μπορεί να ήταν και αυτό που περιγράφεις κι εσύ πιο επάνω με την Δήμητρα και την Περσεφόνη, η απλή βασική παρατήρηση της αναγέννησης της Φύσεως και η διαφορά να βρισκόταν στον τρόπο και τα μέσα με τα οποία γινόταν. Αυτή δε η βασική λειτουργία μπορούσε κατά την διάρκεια των εορτών να δραματοποιούταν με συμβολισμούς που σήμερα έχουν χαθεί. Αλλά κι εγώ πιθανολογώ και προσπαθώ να σου δείξω πως τα μυστήρια θα μπορούσαν να είναι αυτό που τους αντιτάσσεις. Μια θεμελιακή παρατήρηση του φυσικού κόσμου, μια παρατήρηση που προηγείται του πειράματος, που προηγείται της μεθόδου....
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΜΑΡΙΑΣ ΙΩΑΝ.ΣΙ
    ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΜΑΡΙΑΣ ΙΩΑΝ.ΣΙΔΕΡΗ
    http://orfikitheologia.blogspot.com/2010/01/blog-post_3368.html

    Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παρόντος
    χωρίς την άδεια του συγγραφέα
  • ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ  - ''ΦΑΚΙΡΙΚΑ ΚΟΛΠΑ''
    ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΟΝΟΜΑΖΕΤΕ ΤΑ ΑΓΙΩΤΑΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ''ΦΑΚΙΡΙΚΑ ΚΟΛΠΑ'', κυριε ΒΑΣΔΕΚΗ, ΕΧΕΤΕ ΘΕΣΕΙ ΕΑΥΤΟΝ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ!
    ΥΒΡΙΖΕΤΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΝ ΔΙΟΤΙ --εκτος των αλλων-- ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΟΡΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΟΝ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ.
    ΟΜΩΣ ΚΑΙ Η ΚΟΣΜΟΘΕΑΣΙΣ Η ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΓΕΛΟΙΩΔΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΣΜΟΥ [[ενω η επιστήμη ειναι μια επιτυχής-αλλα οχι η μονη- μετρητικη μεθοδος ερεύνης της υλης,ο επιστημονισμός ειναι γελοιώδης διοτι υποστηριζει ατοπως οτι ειναι δυνατον η επιστημη να ερευνήση και το ετερον συστατικον του ΑΙΣΘΗΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, την συνείδησιν--και ακομη (ακουσον, ακουσον) αμφισβητει ολως παραλογως την υπαρξιν του Ιδεώδους Κόσμου]], ΓΕΝΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΦΕΛΟΥΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ, ΟΥΔΕΜΙΑΝ ΣΧΕΣΙΝ ΕΧΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗΝ ΕΠΟΧΗΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ ΚΟΣΜΟΘΕΑΣΙΝ !
  • Σταύρος Βασδέκης
    Κ. Γ. Γεωργιάδη, όταν τα καρότα και οι μελιτζάνες στους κήπους μας χρειάζονται ξεβοτάνισμα, οι παραδόσεις των Ελλήνων δεν χρειάζονται κι αυτές κάτι ανάλογο;
    Δηλαδή εάν δεν μεσολαβούσε ο χριστιανικός σκοταδισμός, οι Έλληνες θα πίστευαν ακόμα τα ίδια, που πίστευαν μέχρι και πριν από 1700 χρόνια;
    Οι Έλληνες δεν ξεχώρισαν από τα μυστήρια, τα οποία τα είχαν και πολλοί άλλοι λαοί, αλλά ξεχώρισαν διότι πρώτοι παγκοσμίως άνοιξαν τα μονοπάτια των επιστημών. Απ’ αυτό το τελευταίο είναι και θα είναι γνωστοί στην οικουμένη των ανθρώπων. Και δεν αλλάζει τίποτε σ’ αυτήν την κατάσταση, άσχετα με την γνώμη που μπορεί να έχει κανείς πάνω σ’ αυτό το θέμα.
    Όσο για το «ΕΧΕΤΕ ΘΕΣΕΙ ΕΑΥΤΟΝ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ!», είναι φανερό ότι στα χέρια σας κρατάτε μόνο σβηστήρια, με τα οποία προσπαθείτε, πλην των αποσβέσεών σας να γράψετε και δι’ αυτών.
  • ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ  - Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟΝ
    ««οι Έλληνες θα πίστευαν ακόμα τα ίδια, που πίστευαν μέχρι και πριν από 1700 χρόνια???»»
    ΝΑΙ! Η Ελληνικη Κοσμοθέασις [[Εχει εκφρασθη αναλυτικότατα εις τα εργα του κ. ΠΑΝ. ΜΑΡΙΝΗ]] ειναι η αλήθεια του Συμπαντος, υπάρχουν δεν υπάρχουν ανθρωποι και εις τους αιώνας των αιώνων! Απλως σε κάθε εποχή προσπαθούμε να την καταλάβωμε με την ιδική μας νοοτροπία!
    Τωρα διατί λέγω --χωρις διαθεσιν να σας θίξω διόλου οτι θέτετε εαυτον εκτος του Ελληνισμου: Διότι ο εχων την Ελληνικην Κοσμοθέασιν δικαιουται να λέγεται Ελλην, ο εχων την κοσμοπολιτικήν κοσμοθέασιν του μαρξισμού, Μαρξιστής, κ.ο.κ. ο επηρεασμένος απο την τρεχουσαν κοσμοθέασιν του Επιστημονισμού, λέγεται τέκνον της Νεωτερικότητος κ.ο.κ.
  • Σταύρος Βασδέκης
    Κ. Γ. Γεωργιάδη, η ελληνική κοσμοθέασις έχει αρχή – Ίωνες φυσικοί φιλόσοφοι – αλλά δεν έχει τέλος. Τέλος έχουν οι εξ αποκαλύψεως θρησκευτικές φαντασιώσεις. Εσείς βρήκατε τον προφήτη σας και ησυχάσατε. Τα έργα του κυρίου Μαρίνη τα γνωρίζω από την πρώτη στιγμή που τα εξέδωσε. Μάλιστα τυχαίνει η σύζυγός μου να έχει διατελέσει γραμματέας του. Ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να διαθέτει ποίμνιο πιστών. Ούτε ο πρώτος είναι ούτε ο τελευταίος εξαρτημένος από οπαδούς.
    Αυτοί που λένε ότι κατέχουν την αλήθεια, σ’ εμάς όλους τους ερευνητές της αλήθειας, μόνο οίκτο μπορούν να προκαλούν. Επίσης γνωρίζουμε το αδιόρθωτο χούι τους να κολλάνε ταμπέλες στους άλλους, αυτούς που βρίσκονται στα μαύρα σκοτάδια του ψεύδους, όπως αυτοί νομίζουν.
    Τέλος πάντων η θρησκοληψία είναι γνωστό ότι διαθέτει πολλά πρόσωπα, ένα από το οποίο είναι και το δικό σας. Οι Έλληνες όμως ήσαν και θα είναι σπουδαίοι για την επιστημοσύνη τους κι όχι για την θρησκευτικότητά τους, την οποία θρησκευτικότητα άρχισε να διαβάλλει και να διαλύει ο ίδιος ο αθάνατος Όμηρος.
  • Δά(ι)μωνας Μαινόμενος  - Φιλοσοφια-Θρησκεια-Επιστημη
    Φιλοσοφια-Θρησκεια-Επιστημη
    http://orfikitheologia.blogspot.com/2010/03/blog-post.html
Για την ανάρτηση σχολίων πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Ιστοχώρου.
Τα ήδη εγγεγραμμένα μέλη κάντε απλά την Είσοδο σας στον Ιστοχώρο.
Για την σωστή αναγραφή του πλήρους ονόματος σας επεξεργαστείτε το Προφίλ Χρήστη.
Τα σχόλια θα εξετάζονται από τον διαχειριστή πριν την δημοσίευση τους ως προς την τήρηση των Όρων Λειτουργίας του Ιστοχώρου.
comments
 
Ένας ονειρικός τόπος για αξέχαστες διακοπές

Newsletters

Κατάλογοι Ενημέρωσης με email (Newsletters):
Τα στοιχεία που δίνετε είναι για αποκλειστική χρήση του schizas.com και δεν δίνονται σε κανέναν άλλο φορέα ή πρόσωπο.

Συνδεθείτε με...

SignIn Here

Στην ίδια Κατηγορία

Τηλεόραση

Networked Blogs

Ενισχύστε την Πύλη Ιάσωνος

Στηρίξτε τον Ιστοχώρο και Τηλεόραση schizas.com. Η δική σας ενίσχυση είναι απαραίτητη.

Δωρίστε:
Νόμισμα
 EUR
Ποσό

Ακομμάτιστοι Ιστολόγοι

Portal Κύκλου Προηγούμενος Ιστότοπος Κύκλου Επόμενος Ιστότοπος Κύκλου Τυχαίος Ιστότοπος Κύκλου