Γυναικών λατρείες: τελετουργίες και καθημερινότητα στην κλασική Αθήνα


0 0 ψήφοι
Article Rating

Η θέση της γυναίκας στον αρχαίο κόσμο μέσα από 172 εκθέματα.

«Θεές», «Ιέρειες», «Γυναίκες στη λατρεία», «Γιορτές», «Ο κύκλος της ζωής». Από αυτό το οπτικό πρίσμα παρουσιάζεται η θέση της γυναίκας στον αρχαίο κόσμο στη μεγάλη περιοδική έκθεση, με τίτλο «Γυναικών λατρείες: τελετουργίες και καθημερινότητα στην κλασική Αθήνα». Την έκθεση εγκαινίασε 20/7 στις 7.30 μ.μ. στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Κάρολος Παπούλιας.

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή τα 180 χρόνια από τη θέσπιση του μουσείου και τα 120 από τα εγκαίνιά του. Πραγματοποιείται από κοινού με το Κοινωφελές Ιδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι και τον Μάρτιο.

Η έκθεση «Γυναικών λατρείες: τελετουργίες και καθημερινότητα στην κλασική Αθήνα» παρουσιάζεται με αφορμή τα 180 χρόνια από τη θέσπιση του μουσείου και τα 120 από τα εγκαίνιά του.

Στην Αθήνα τα αντικείμενα είναι 172, καθώς έχουν προστεθεί 17 από τα θεωρούμενα ως «αμετακίνητα», με πρώτη τη λεγόμενη του Βαρβακείου. Την επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου δρ Νικόλαος Καλτσάς και ο καθηγητής ς στο Πανεπιστήμιο Τζον Χόπκινς, δρ Αλαν Σαπίρο.

Εργαστήρια Κυριαρχίας Θεών

Η πρώτη ενότητα, με τίτλο «Θεές», είναι αφιερωμένη στη λατρεία γυναικείων θεοτήτων και συγκεκριμένα της ς, της ς, της Αρτεμης, της ς και της Κόρης. Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνεται και η λατρεία μυθικών γυναικών, ηρωίδων, όπως ήταν οι κόρες του Κέκροπα, η Αγλαυρος, η Ερση και η Πάνδροσος. Μοναδικά ανάγλυφα του Εθνικού Μουσείου και μία εξαιρετική πυξίδα του Ζωγράφου του Μειδία εικονογραφούν τον μύθο των Κεκροπιδών.

Η δεύτερη ενότητα, με τον τίτλο «Ιέρειες», αναφέρεται σε μυθικές Ιέρειες, όπως τη Θεανώ και την Ιφιγένεια, μέσα από αγγεία από το Βατικανό, τη Φερράρα και το Βρετανικό Μουσείο, επώνυμες ιέρειες μέσα από ενεπίγραφες επιτύμβιες στήλες και κιονίσκους, ή ιέρειες που απεικονίζονται σε αγγεία και ανάγλυφα να κρατούν το κλειδί του ναού ή το ξόανο μιας θεότητας.

Στην τρίτη ενότητα, με τίτλο «Οι γυναίκες στη λατρεία», παρουσιάζονται οι γυναίκες να συμμετέχουν σε λατρευτικά δρώμενα ως κανηφόροι, σπένδουσες ή συμμετέχουσες σε θυσία. Εδώ περιλαμβάνεται και το αντίγραφο του περίφημου πίνακα από τον Πιτσά (το πρωτότυπο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).


Η τέταρτη ενότητα, με τον τίτλο «Γιορτές», δείχνει μέσα από μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία ελληνικών και ξένων μουσείων τη συμμετοχή των γυναικών σε μεγάλες γιορτές, όπως τα Παναθήναια ή σε αμιγώς γυναικείες γιορτές, όπως στα Αδώνια και στα Θεσμοφόρια, αλλά και σε γιορτές προς τιμή του Διονύσου κ.λπ. Στην ενότητα αυτή εκτίθεται και το γύψινο αντίγραφο του Λίθου V της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (το πρωτότυπο στο Βρετανικό Μουσείο).

Στην πέμπτη ενότητα σκιαγραφείται ο «Κύκλος της ς» των γυναικών, όπως η γέννηση και η παιδική ηλικία, με γλυπτά έργα κοριτσιών καθώς και αγγεία με ανάλογες σκηνές, ο γάμος και οι τελετουργίες του, τις οποίες διηγούνται σκηνές αγγείων, καθώς και χάλκινα αντικείμενα που χρησιμοποιούνταν από γυναίκες και, τέλος, ο θάνατος μέσα από αγγεία με θρηνωδούς και επίσκεψη στον τάφο.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2009.

Αγγελική Κώττη
[email protected]

0 0 ψήφοι
Article Rating

Συνδρομή
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Παλαιότερο
Νεότερο Περισσότερο ψηφισμένο
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
0
Θα θέλαμε τις σκέψεις σας, σχολιάστε.x